Google AdSense este o aplicație ce permite oferirea unui serviciu de publicitate online pentru terți în care:
- prestatorul este compania ta;
-
beneficiarul final este un terț care dorește să își facă publicitate în mediul online, insă tranzacția este intermediată de Google, prin compania sa înregistrată în Irlanda.
Așadar, dacă deții un website, poți accepta plasarea de anunțuri publicitare de către Google pe site-ul tău. Google, ca intermediar al tranzacției, va încasa contravaloarea serviciului de la terț, își va opri un comision și va transfera diferența în contul firmei tale. Pentru firma ta, suma încasată reprezintă un
venit.
Impozitarea venitului
Venitul obținut se impozitează în funcție de regimul juridic:
- dacă deții o microîntreprindere, contravaloarea serviciului se impozitează cu 1% dacă firma are cel puțin 1 salariat cu normă întreagă sau, dacă nu este îndeplinită această condiție, impozitarea venitului este cu 3%;
-
dacă firma e plătitoare de impozit pe profit, se va plăti un impozit de 16% din profitul obținut.
Implicații din punct de vedere al TVA-ului
Serviciile de reclama si publicitate online se supun regulii generale din punct de vedere al locului prestării și anume: întotdeauna taxa pe valoarea adăugată se plătește în statul în care își are sediul beneficiarul. Deoarece banii intră în contul firmei de la Google Irlanda, pentru firma ta, beneficiarul este Google Irlanda. Grosso modo, putem spune că obligatia de colectare și plată a TVA-ului îi revine lui Google în Irlanda.
Concluzia clară este că firma din România, ca prestatoare de servicii de publicitate online prin intermediul Google AdSense, NU datorează TVA. Chiar dacă firma ta nu datorează TVA, pentru a respecta legislația UE transpusă în reglementările naținale, are de îndeplinit anumite obligații declarative în sfera TVA-ului.
Totuși, ce obligații declarative îți revin din punct de vedere al TVA-ului?
Dacă firma ta nu este plătitoare de TVA, deci nu are un cod de tva, va trebui să o înregistrezi în scopuri speciale de TVA prin depunerea Formularului 091. Codul special de TVA astfel obținut diferă față de codul fiscal al firmei și va fi folosit doar în tranzacțiile intracomunitare, respectiv tranzacțiile cu Google Irlanda. Pentru celelalte tranzacții ale firmei desfășurate pe teritoriul României, codul special de TVA nu are nicio valoare.
În fiecare lună în care firma are încasări de la Google AdSense, contabilul tău va întocmi și va depune Declaratia 390 în care sunt detaliate aceste tranzacții. În această declarație, firma ta va apărea cu codul special de TVA.
Dacă firma ta este înregistrată în scopuri de TVA, adică este plătitoare de TVA în România, serviciile prestate intră în sfera taxării inverse, iar prestatorul român nu va colecta TVA. Totuși, pentru a notifica fiscul cu privire la tranzacțiile intracomunitare desfășurate, și plătitorului de TVA îi revine obligația depunerii Declarației 390 în fiecare lună în care aceste tranzacții au loc. Atenție, chiar dacă are un regim trimestrial de inchidere al TVA-ului, Declarația 390 se va depune în fiecare lună în care în contabilitatea firmei s-au înregistrat tranzacții intracomunitare. Această tranzacție va fi cuprinsă și in Declarația 300.
Cum facturăm aceste venituri?
Din moment ce banii intră în contul firmei de la Google și nu se cunosc datele terțului beneficiar, factura de venit va fi emisă către Google Irlanda. Factura de venit se emite în baza “payment receipt”, iar cele două documente se vor preda împreună la contabilitate. Chiar dacă Google nu acceptă și nu înregistrează facturile emise de firma ta în contabilitatea sa, conform reglementărilor din România, aceste tranzacții trebuie documentate cu o factură.
Dacă firma ta are cod special de TVA, va trece pe factură codul special de tva și va emite factura fără tva.
În situația in care firma ta este plătitoare de TVA, va întocmi factura tot fără TVA, menționând pe factură
taxarea inversă.
Facturile emise pot fi trimise la adresa de email AdSenseVAT@gmail.com, chiar dacă nu există o confirmare de procesare de la Google.