Upwork este o platformă globală de lucru în care liber profesioniști din întreaga lume își oferă serviciile pentru părțile interesate care, de cele mai multe ori, sunt persoane juridice aflate în căutare de forță de muncă proaspătă și accesibilă din punct de vedere al costurilor implicate la nivel de companie. Aceste servicii sunt diverse și sunt clasificate pe platformă în câteva categorii de bază, de la Software Development până la Arhitectură, Traduceri și Contabilitate, însă cea mai mare cerere și cea mai mare ofertă este cea legată de serviciile de Programare, IT&Networking.
Astfel, Upwork este intermediarul, cel care mijlocește întâlnirea cererii cu oferta și:
- monitorizează timpul de lucru al prestatorului;
- emite factură către beneficiar în numele prestatorului;
- încasează banii de la beneficiar, își oprește un comision ca intermediar, iar diferența este transferată în contul prestatorului, adică al freelancer-ului.
Cum declarăm veniturile obținute pe platforme online?
Dacă ești freelancer și obții venituri de pe platforme online, există 3 modalități de declarare și impozitare a acestor venituri:
- prin înființarea unui SRL;
- prin înființarea unui PFA;
- prin declararea veniturilor din drepturi de autor.
Care este workflow-ul contabil și administrativ?
Odată ce începi să îți declari veniturile din freelancing, dacă optezi pentru un SRL sau un PFA, workflow-ul, în linii mari, este următorul:
- se întocmesc facturi de venit pe baza documentelor extrase de pe platformă;
- se evidențiază diferențele de curs valutar ce apar între data facturării și data încasării;
- se îndeplinesc formalitățile de înregistrare fiscală și formalitățile declarative pentru achiziții de servicii de intermediere oferite de platformă;
- se deschide un cont bancar pentru SRL sau, după caz, pentru PFA, în care se vor retrage banii de pe platforma online. Dacă se optează pentru declararea veniturilor din drepturi de autor, atunci banii se încasează în contul personal;
- se listează, se semnează și se stamplilează User Agreement-ul platformei online care ține loc de contract pentru ANAF și permite înregistrarea în contabilitatea SRL-ului sau PFA-ului a cheltuielilor cu comisionul de intermediere oprit de platformă și cu taxa lunară de membru pe platformă;
- se efectuează compensarea facturii de comision emisă de platforma de intermediere cu veniturile încasate de la client.
Ce alegem între SRL, PFA și Contracte din drepturi de autor?
Pentru a compara avantajele și dezavantajele impozitării SRL versus PFA, avem un articol special pe această temă:
Optimizare fiscală prin Microîntreprindere – SRL vs PFA.
Un SRL va datora:
- 1% impozit pe venit, dacă firma are cel puțin un salariat cu normă întreagă (8 ore/zi) sau 3% impozit pe venit dacă firma nu îndeplinește această condiție. Plata impozitului pe venit se realizează trimestrial, în baza declarației 100 pe care contabilul o transmite pentru firmă;
-
5% impozit pe dividende, dacă la sfârșitul anului firma obține profit și asociatul/asociații decid repartizarea lui în dividende.
Asociații pot decide:
- să repartizeze tot profitul obținut în dividende;
- să repartizeze o parte din profit în dividende și să lase o parte nerepartizată;
-
să nu repartizeze nicio parte din profit în dividende, alegând să aștepte ca în alt an să obțină pierdere, pentru a compensa profitul din anul curent cu o eventuală pierdere din alt an.
Venituri – Cheltuieli = Profit/Pierdere
-
10% CASS (sănătate), dacă dividendele repartizate și încasate în cursul unui an depășesc 12 salarii minime pe economie. Sănătatea nu trebuie plătită la nivelul dividendelor încasate, care poate fi mult mai mare decât 12 salarii minime pe economie, ci la nivelul a 12 salarii minime pe economie:
CASS datorat = 10% x 12 salarii minime pe economie
Un PFA impozitat în sistem real va datora:
- 10% impozit din venitul net, unde venitul net reprezintă diferența dintre venitul brut impozabil și cheltuielile deductibile. Pentru a determina venitul net, PFA-ul are obligația de a ține o evidență contabilă în partidă simplă a tuturor veniturilor si cheltuielilor care au legatură cu activitatea economică desfășurată. Totodată, se va completa și un Registru de Încasări și Plăți și trebuie acordată o atenție sporită la calculul impozitului, deoarece nu toate cheltuielile efectuate pot fi deduse la calculul impozitului;
-
25% CAS (pensie) și 10% CASS (sănătate), dacă veniturile brute ale PFA-ului depășesc 12 salarii minime pe economie.
Sănătatea și pensia nu trebuie plătite raportat la nivelul venitului brut al PFA-ului, ci la nivelul celor 12 salarii minime pe economie. Astfel, PFA-ul care în cursul unui an calendaristic are venituri mai mari de 12 salarii minime pe economie, va datora:
CAS = 25% x 12 salarii minime pe economie
CASS = 10% x 12 salarii minime pe economie
PFA-urile vor declara aceste contribuții prin completarea Declarației Unice.
Un PFA impozitat pe bază de normă de venit va datora:
Freelancerii mai pot declara veniturile obținute pe platforme online și ca VENITURI DIN DREPTURI DE AUTOR.
Drepturile de autor sunt reglementate de Legea nr. 8/1996 și reprezintă drepturile deținute de o persoana pentru prestarea unor activități intelectuale care rezultă în realizarea unor inovații si crearea unor opere unice.
O condiție esențială pentru încadrarea veniturilor ca venituri din drepturi de autor este
existența unui contract de venituri din drepturi de autor încheiat între tine și clientul contractat de pe platforme online. Clientul în beneficiul căruia lucrezi pe platforme online trebuie să fie dispus să încheie cu tine un contract prin care să îți recunoască dreptul de proprietate intelectuală asupra codului scris, site-ului creat, design-ului realizat, etc.
Contractul de venituri din drepturi de autor trebuie înregistrat la ANAF prin completarea Declarației Unice.
Dezavantajele acestei modalități de declarare a veniturilor constă în faptul că doar anumite tipuri de servicii pot fi prestate pe baza unui astfel de contract. Pentru alte servicii care nu fac parte din ansamblul activităților protejate de proprietatea intelectuală, contractul de drepturi de autor nu este valabil și trebuie să deții și o altă forma legală, care să-ți permită să emiți facturi pentru munca prestată.
Impozitarea veniturilor din drepturi de autor:
-
se datorează un impozit de 10% asupra venitului brut din care se scade o cotă foretară de cheltuieli de 40%:
Impozit = 10% x (Venituri din drepturi de autor – 40% x Venituri din drepturi de autor)
Adesea, impozitul pe venituri din drepturi de autor este un impozit cu reținere la sursă, calculat, declarat și plătit de firma care a încheiat cu persoana fizică un contract de venituri din drepturi de autor.
Totuși, veniturile realizate pe platforme online nu vor fi impozitate cu reținere la sursă. Prin urmare, este în sarcina ta să declari aceste venituri prin completarea și transmiterea Declarației Unice, să îți ții propria contabilitate și să plătești singur toate contribuțiile la stat;
-
se datorează și 10% CASS (sănătate) și 25% CAS (pensie), conform art. 148 alin. (1) și art. 170 alin. (1) din Cod fiscal, dacă veniturile brute din unul sau mai multe contracte din drepturi de autor depășesc 12 salarii minime pe economie. Astfel, vei datora:
CAS = 25% x 12 salarii minime pe economie
CASS = 10% x 12 salarii minime pe economie
În cazul freelancerilor pe platforme online, acete contribuții se declară prin completarea Declarației Unice.
Dacă estimezi că realizează venituri sub plafon, nu ai obligația să te asiguri, însă, conform art. 180 din Codul fiscal, poți opta pentru a te asigura în sistemul de pensii (CAS) și în sistemul de sănătate (CASS) prin depunerea Declarației Unice estimative până la data de 15 martie a anului în care obții veniturile.