1. Ce este RO e-Transport și ce rol are
RO e-Transport este un sistem informatic ce permite declararea anticipată a datelor aferente transporturilor rutiere a bunurilor cu risc fiscal ridicat, precum și a bunurilor achiztionate sau livrate în străinătate.
Rolul sistemului RO e-Transport este de a monitoriza în timp real deplasarea acestor bunuri pentru reducerea evaziunii fiscale și pentru colectarea cât mai eficientă a taxelor și impozitelor. Conform
ministrului Boloș,
este un sistem creat special pentru lupta împotriva diverselor forme de fraudă și evaziune fiscală care pot apărea în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri, pentru cei care aleg
să efectueze livrări sau transferuri neoficiale, care duc la pierderi fiscale pentru stat și la distorsiuni în concurența corectă între companii.
2. Ce transporturi sunt monitorizate
Un antreprenor trebuie să își pună problema dacă trebuie să aplice sistemul RO e-transport doar în urmatoarele condiții:
- a) transportă bunuri cu risc fiscal ridicat pe teritoriul național sau
- b) face o achizitie/livrare intracomunitară de bunuri sau un import/export de bunuri.
a) Bunurile cu risc fiscal transportate pe teritoriul național
Pentru livrările pe teritoriul național, se aplică sistemul doar pentru bunurile cu risc fiscal ridicat menționate la art. 2 pct. 9 din OUG nr. 41/2022.
Bunurile cu risc fiscal ridicat livrate pe teritoriul național au nevoie de cod UIT dacă îndeplinesc una din urmatoarele condiții:
- au o valoare totală mai mare de 10.000 de lei sau
- au o masă brută totală mai mare de 500 kg și sunt transportate în vehicule rutiere care au o masă maximă tehnic admisibilă de minimum 2,5 tone.
Conform Ordinului Președintelui Agenției Nationale de Administrare Fiscală nr. 802/2022, sunt considerate bunuri cu risc fiscal ridicat: legume, plante, radacini si tuberculi alimentare, fructe comestibile,
coji de citrice sau de pepeni, băuturi, lichide alcoolice, oțet, sare, sulf, pământuri și pietre, ipsos, var, ciment, imbrăcăminte și accesorii de îmbrăcăminte, tricotate sau croșetate, încălțăminte, fontă,
fier și oțel etc.
În perioada urmatoare, Ordinul Președintelui Agentiei Naționale de Administrare Fiscală nr. 802/2022, urmează să fie modificat prin emiterea unui nou ordin, ce ar urma sa fie publicat în Monitorul Oficial
al României, în care sunt prezentate și alte bunuri cu risc fiscal ridicat.
b) Bunuri care reprezintă obiectul unei achiziții/livrări intracomunitare sau import/export
Dacă avem importuri/exporturi sau achizții/livrări intracomunitare de bunuri, începand cu anul 2024, toate aceste transporturi de bunuri care intră în țară sau părăsesc țara vor avea nevoie de cod UIT
de la momentul intrării pe teritoriul național și până la descărcare sau de la momentul încărcării până la momentui iețirii de pe teritoriul national, dacă îndeplinesc una din urmatoarele condiții:
- >au o valoare totală mai mare de 10.000 de lei sau
- au o masă brută totală mai mare de 500 kg și sunt transportate în vehicule rutiere care au o masă maximă tehnic admisibilă de minimum 2,5 tone.
Astfel, dacă avem bunuri care intră/ies din țară, vom genera cod UIT pentru toate transporturile care indeplinesc una din cele două condiții menționate anterior și nu doar pentru bunurile cu risc fiscal ridicat.
Totuși, există o
excepție care ne scutește de generarea codului UIT pentru transporturile de bunuri care intra/ies de pe teritoriul national. Conform legii, indiferent de valoare,
acestea
nu trebuie declarate in sistem daca sunt transportate de curieri autorizati și dacă cântăresc mai puțin de 31.5 kg deoarece vor intra în categoria serviciilor poștale atâta timp
cât se află sub plafonul de greutate.
3. Cine are obligația de a genera codul UIT
În funcție de tipul operațiunii, obligația de a genera codul UIT revine beneficiarului sau, după caz, furnizorului din România.
Obligațiile declarării datelor cu privire la transportul intern revin furnizorului. Dacă furnizorul nu organizează transportul și apelează la un terț în acest sens, acesta are obligația de a pune la
dispoziția operatorului de transport codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, după caz, până cel târziu la punerea efectivă în mișcare a
vehiculului pe drumurile publice.
Obligațiile declarării datelor cu privire la transportul internațional al bunurilor revin:
- destinatarului înscris în declarația vamală de import, respectiv expeditorului înscris în declarația vamală de export, în cazul bunurilor care fac obiectul operațiunilor de import sau export, după caz;
- beneficiarului din România, în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri;
- furnizorului din România, în cazul livrărilor intracomunitare de bunuri;
- depozitarului, în cazul bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou
transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât și pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național din una sau mai multe partide de bunuri.
4. Cu cât timp înainte de începerea transportului poate fi generat codul UIT
Se pot declara în Sistemul RO e–Transport datele necesare cu maximum 3 zile calendaristice înainte de data declarată pentru începerea transportului, dar până la prezentarea în punctul rutier de trecere
a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv punerea efectivă în mișcare a vehiculului, după caz.
În perioada celor 3 zile calendaristice, dar nu mai târziu de momentul punerii efective în mișcare a vehiculului pe drumurile publice, datele declarate în Sistemul RO e-Transport pot fi modificate
cu păstrarea codului UIT inițial.
5. Care este termenul de valabilitate a codului UIT
Termenul de valabilitate a codului UIT este de 5 zile calendaristice pentru transporturile pe teritoriul național, respectiv de 15 zile calendaristice pentru achiziții/livrari intracomunitare și
importuri/exporturi, începând cu data declarată pentru începerea transportului. Utilizarea de către operatorul de transport rutier a codului UIT peste termenul de valabilitate a acestuia este interzisă.
6. Ce date trebuie să cunoașteți pentru a genera codul UIT
Informațiile care trebuie cunoscute pentru a fi completate în vederea generării codului UIT sunt:
- date privind expeditorul/beneficiarul;
- descrierea/cantitatea/valoarea bunurilor transportate;
- detalii privind locul de încărcare/descărcare;
- detalii privind mijlocul de transport folosit;
- date privind punctul de trecere a frontierei.
7. Care sunt sancțiunile pentru nedeclararea bunurilor in sistemul RO e-Transport
Conform art. 13¹ din OUG nr. 41/2022, nerespectarea obligațiilor privind declararea datelor referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat în sistemul RO e-Transport, se
sanctionează cu amenzi cuprinse între 10.000 lei și 50.000 lei in cazul persoanelor fizice și între 20.000 si 100.000 lei în cazul persoanelor juridice, precum și confiscarea valorii bunurilor
care nu au fost declarate.
Sistemul e-Transport este obligatoriu de la 1 iulie 2024, dar nu se aplică sancțiunile. Amenzile se vor aplica după 1 ianuarie 2025.
8. Programe pentru generarea codului UIT
Pe piață există mai multe soft-uri de contabilitate precum și soft-uri cu o interfață prietenoasă pentru antreprenori care permit aplicarea sistemului RO e-Transport. În general, ne referim aici la aceleași
programe pe care le utilizăm și pentru generarea e-facturilor.
În mod gratuit, Guvernul pune la dispoziție și o aplicație, parte a Sistemului național RO e-Transport care este disponibilă în sistemul informatic Spațiul privat virtual.
Din luna iulie 2024 există și o aplicație mobilă RO e-Transport, dezvoltată de Ministerul Finanțelor care poate fi descărcată din Apple Store și Google Play. În perioada 15 iulie 2024 – 31 august 2024,
aplicația este în perioada de testare a parametrilor tehnici.